GOOHA kemudiannya telah digelar sebagai
tikus mondok, juga kadang-kadang kucing Parsi, dan salasilah dia diberi nama
buruk itu adalah kerana dia hanya berdiam diri dalam senario politik negara
yang tegang, tatkala sasterawan dan pemikir-pemikir lain bertungkus-lumus
bangkit melawan pemerintah yang kononnya zalim, dengan berlakunya kenaikan
harga petrol, barang-barang dapur dan keperluan lain, rasuah yang
bermaharajalela, projek-projek mega yang boros dan tidak bermanfaat kepada
rakyat, penyelewengan wang rakyat oleh pemerintah dan pelbagai lagi kemungkaran
yang berleluasa dalam negara, sedangkan tidak mengangkat pena adalah tindakan
yang pengecut dan dayus untuk dirinya yang dianggap antara tokoh sasterawan
yang dikagumi buah fikirannya suatu masa dahulu.
Ya, tikus
mondok kerana kekenyangan, dan kucing Parsi kerana ia tidak lagi menangkap
tikus.
Tetapi dia
tidak pedulikan semua gelaran menghina itu, masa akan menyingkap kebenaran itu
di sebelah siapa, fikirnya.
Dia pernah
mengarang beratus-ratus buah syair yang tidak dapat difahami maksudnya oleh
orang ramai, tetapi telah diangkat sebagai karya-karya besar oleh
cendekiawan-cendekiawan negara pada masa itu. Pada hari ini apabila ditanya
berkenaan syair-syair tersebut, dia menjawab: "semua syair itu palsu,
dusta, pembohongan... seperti kata-kata ahli sihir yang bercampur-aduk dengan
kebenaran dan kebathilan. Aku sudah menceraikan diriku daripadanya dengan talak
tiga."
Dia sudah
remaja pada zaman reformasi akhir 90-an dahulu di Kuala Lumpur. Pada masa itu
dia turut keluar dan berhimpun di jalan raya memprotes pemecatan seorang
pembesar negara.
Dia
lantang membacakan syair-syair mengutuk pemerintah di perhimpunan-perhimpunan
protes tersebut. Dia pernah dipukul belantan dan disembur air kimia dalam
siri-siri tunjuk perasaan itu, dan dia pada akhirnya berubah fikiran dan menghindari
politik kepartian sesudah terjadi suatu peristiwa.
Suatu
malam, tatkala dia berjalan pulang dari merayau-rayau, kerana matanya asyik
membaca bintang-bintang di langit gelap, dia telah terjatuh ke dalam lubang
najis yang dalam.
Kemudian
dia memilih untuk hidup bergelandangan di kota tanpa tempat tinggal.
Merayau-rayau di lorong-lorong kota seperti tikus. Hidup sehelai sepinggang
seperti kaum darwis. Orang mendakwa kepalanya telah gegar kerana terhantuk
semasa jatuh ke dalam lubang pada malam tersebut.
Tentu
sesuatu yang tidak masuk akal kepada orang ramai apabila dia yang selama ini
tokoh yang dihormati tidak menyertai arus gerakan rakyat menentang pemerintah
walaupun telah banyak didedahkan kemungkaran dan penyelewengan yang dilakukan
pemerintah. Di mana-mana kebencian rakyat terhadap pemerintah wujud. Orang
ramai membicarakannya, dari rakyat biasa hinggalah tokoh-tokoh ulama dan
pemikir. Tiada siapa yang tidak akan mudah terpedaya untuk memberontak ke atas
pemerintah yang korup itu. Tirani ini harus ditumbangkan. Ia telah menjadi
suatu trend semasa. Dunia telah mengetahuinya dan sejarah sudah merakamkannya,
maka tidak perlulah dituliskan lagi tuduhan-tuduhan itu di sini.
Apabila
orang ramai menceritakan dan mencela kerosakan-kerosakan yang dilakukan
pemerintah, dia hanya menunjuk kepada sebatang pokok tua yang hampir mati,
pucuk-pucuknya sudah kering dan ranting-rantingnya pula sudah tidak berdaun,
sambil berkata:
"Kamu
hanya nampak bahagian atas, kerosakan yang di atas, sedangkan kamu tidak menyedari
punca penyakit berasal pada bahagian bawah pokok tersebut, iaitu
akar-akarnya."
Orang
ramai kebingungan mendengar perkataannya itu.
"Akar! Akar! Akar!" katanya
lagi.
Ketika
diminta penjelasan, dia tidak menjawabnya. Dia lalu pergi meninggalkan orang ramai
yang terus kebingungan.
"Gelap
ini tidak akan hilang tanpa kehadiran cahaya. Kalian berkhayal mahukan cahaya,
mahukan kecerahan, tetapi kalian tidak mahu menghidupkan api. Jika kalian
menghidupkan unggun api, nescaya cahaya akan wujud secara automatik. Cahaya
tidak akan wujud jika tidak dihidupkan api," ujarnya mengulas kegelapan
negara.
Tatkala
pemikir dan sasterawan-sasterawan lain giat menulis dan mendedahkan
skandal-skandal pemerintah di alam maya, dia hanya mengeluh: "Orang bodoh
pun tahu semua itu. Apa manfaatnya? Najis yang terdedah akan dikerumuni lalat,
yang kemudian akan menyebarkan wabak penyakit ke mana-mana. Aku bukanlah lalat
seperti mereka , yang tidak mungkin dapat menghapuskan penyakit, malah hanya
menyebarkan lagi wabak penyakit. Ia akan memudaratkan kepada seluruh negara.
"
Seseorang
telah bertanya padanya, "Mengapa kamu mencegah rakyat daripada menjatuhkan
pemerintah yang korup itu?"
Dia
menjawab: "Ingatkah kalian kisah Nabi Khidir? Pada suatu malam tanpa
diketahui sesiapa dia telah menolong suatu kaum yang zalim di sebuah negeri.
Dia telah mengukuhkan dinding sebuah tembok yang hampir runtuh. Di balik tembok
itu tersimpan harta pusaka sepasang anak yatim piatu. Kamu tidak nampak apa
yang aku nampak sebagai pengajaran daripada kisah ini.
Apabila
kerajaan hari ini runtuh ketika itu kamu akan menyedari hikmah pendirianku ini.
Bahkan semua ini aku lakukan tanpa mendapat sebarang upah untuk menyelamatkan
generasi akan datang."
Dalam
suatu peristiwa lain, kerana sikapnya tidak berpihak kepada mana-mana parti
politik itu, seseorang telah berdialog dengannya. Orang itu berkata: "Jika
kamu tidak mahu menyebelahi pakatan pembangkang dan juga tidak menyokong
pemerintah, mengapa kamu tidak berlaku adil dengan bersuara menyatakan
kebenaran atau kebathilan di kedua-dua belah pihak? "
Dia
berhujah: "Jika aku mendedahkan keburukan atau kebaikan pembangkang dan
pemerintah, adalah lebih baik aku memilih menyertai satu pihak, tidak kira di
pihak pemerintah ataupun pembangkang. Bersuara di tengah-tengah adalah lebih
merosakkan. Apabila aku mendedahkan kebaikan pemerintah, aku akan dipuji
penyokong pemerintah dan dikutuk penyokong pembangkang. Dan apabila aku
menyatakan kebaikan pembangkang, aku akan dipuji oleh penyokong pembangkang dan
dikutuk oleh penyokong kerajaan. Begitu juga terjadi jika aku membicarakan
keburukan pembangkang dan kerajaan. Aku hanya akan menjadi batu api, perkataan
aku memuji dan mengkritik kerajaan dan pembangkang itu hanya akan menjadi modal
perbalahan dan perpecahan dalam kalangan orang ramai. Itu seperti kerja
syaitan, mengadu-domba. Sekalipun kritikan atau pujian aku katakan itu benar,
tetapi aku telah menyatakannya di tempat yang salah."
"Tetapi
pemerintah hari ini adalah diktator yang sangat kejam, yang memekup mulut
rakyat, kau harus bersuara mendedahkannya."
"Tiada
siapa yang dapat mengatur pemerintahan negara dengan lebih baik jika tidak
dengan tangan diktator yang berkuasa penuh. Kebebasan bersuara adalah jalan ke
arah anarki.
Ingatlah,
kalian adalah seperti kambing-kambing gembalaan yang harus menyedari bahawa
sekalipun punggung kalian dicambuk, itu adalah lebih baik daripada terlepas ke
dalam kawanan serigala."
Orang itu
hanya mentertawakan kata-katanya itu kerana tidak dapat mencerna apa yang mahu
dimaksudkannya.
Suatu
peristiwa, ketika mendapat tahu facebook, twitter dan rangkaian-rangkaian
sosial lain mulai popular dalam masyarakat, dia telah berlari ketakutan ke
sana-sini sehingga pakaiannya terlucut, dan dalam keadaan bertelanjang bogel,
dia melaung-laung: "Tembok Iskandar
Zulkarnain
telah runtuh! Tembok Iskandar Zulkarnain telah runtuh! Tembok Iskandar
Zulkarnain telah runtuh!"
Keesokan
pagi setelah pada malamnya pihak pemerintah telah mengumumkan Akta Keselamatan
Dalam Negeri (ISA) telah dimansuhkan, dia kelihatan mundar-mandir di pasar.
Wajahnya
tampak pucat lesi, seperti sesuatu yang berat telah menimpa dirinya.
"Rhuwaibidhah juga telah
keluar," bisiknya.
Di
tangannya ada sekarung pisau. Dia kemudian duduk mahu membahagikan pisau-pisau
itu kepada orang ramai yang lalu-lalang, termasuk kanak-kanak dan remaja. Pihak
penguasa telah menangkap dan kemudian mendakwa dirinya di mahkamah atas tuduhan
berniat jahat membahagikan pisau kepada orang ramai setelah salah seorang yang
mengambil pisau tersebut telah bergaduh dan menikam seseorang di pasar.
Di
mahkamah dia telah membela dirinya sendiri dengan menyatakan: "Pisau itu
boleh diguna untuk memotong sayur dan juga boleh diguna untuk mencederakan
seseorang, sebaliknya terpulanglah kepada individu tersebut untuk
menggunakannya bagaimana. Jadi kenapa aku yang harus dihukum?"
Pendakwa
berhujah bahawa kanak-kanak dan remaja tidak mempunyai akal yang sempurna untuk
menggunakannya ke arah tujuan yang betul.
Dia
menjawab: "Internet juga seperti pisau, ada orang menggunakannya untuk
kebaikan dan ada orang menggunakannya untuk kejahatan. Jika tindakan aku
membahagikan pisau itu salah, membenarkan Internet kepada semua orang juga
adalah suatu kesalahan di bawah logik yang sama."
Sebaliknya
pendakwa berhujah lagi: "Internet tidak boleh membunuh sesiapa, tetapi
pisau boleh membunuh."
Dengan
penuh yakin dan tanpa rasa bersalah, dia menjawab: "Internet tidak boleh
membunuh sesiapa secara fizikal, tetapi ia boleh menghasilkan kerosakan besar
pada minda masyarakat, yang kesannya lebih memudaratkan daripada
pembunuhan."
Setelah
melalui hari-hari perbicaraan yang panjang dan pelik dalam sejarah moden itu,
dia akhirnya telah dibebaskan kerana doktor mengesahkan dirinya menghidap
sejenis kekacauan mental. Sewaktu berjalan keluar daripada mahkamah dia
berkata: "Internet ini akan merosak dan menghancurkan kamu semua akhirnya,
sebagaimana pisau yang kubahagi-bahagikan itu.
Dengan
wujudnya Internet yang membebaskan suara kalian, kalian sebenarnya sudah
mendapat sebilah pisau setiap orang. Dan nanti kalian akan berbunuhan sesama
sendiri."
Kerana
ucapannya itu tidak difahami maksud tersiratnya, dia akhirnya dianggap gila
oleh orang ramai.
Ada
sebahagian orang terus setia mengikutinya, mendengar ucapan-ucapan peliknya
yang tidak dapat difahami mereka. Dia kembali ke jalanan, berkaki ayam, sambil
mengulang bait-bait syair sufi lama ini: "Tidak akan tahu manisnya madu
jika tidak merasakannya."
"Belahan Iraq, Tunisia, Mesir,
Libya, Syria... sudah merasainya..."
Di negara
Tanah Melayu ketika itu, perpecahan politik dalam kalangan bangsa Melayu
seperti retak menunggu belah. Sekumpulan tokoh politik orang Melayu telah
bersatu dengan tokoh politik bangsa pendatang yang disokong sembilan puluh
peratus bangsa mereka untuk menjatuhkan pemerintahan asal yang diterajui
peribumi Melayu.
Seperti
yang diceritakan secara lisan, Gooha telah tidak kelihatan di mana-mana tempat
yang biasa dia hadiri beberapa lama sebelum pilihan raya umum diadakan.
Pelbagai versi tentang kehilangannya itu. Ada yang menyatakan dia telah
meninggal dunia, dan ada yang menyatakan dia telah lari ke gunung, malah
pelbagai lagi teori-teori lain yang tidak masuk akal; tetapi apa yang mahu
diceritakan lagi di sini adalah peristiwa selepas pilihan raya umum tersebut.
Sampai
hari ini tidak diketahui parti pemerintah atau parti pembangkang yang
sebenarnya telah memenangi pilihan raya,kerana pelbagai khabar angin tersebar
di dalam Internet berkenaan keputusan pilihan raya tersebut, tetapi hakikatnya
negara telah dihancurkan oleh revolusi.
Suasana
panik berlaku. Berita-berita dalam Internet telah mengawal tindakan mereka.
Berlaku kekecohan besar, huru-hara dan anarki. Tokoh pembangkang menuduh semua
itu makar jahat pemerintah yang kalah kerana tidak mahu menyerahkan kuasa
secara aman, sebaliknya pihak kerajaan mendakwa kekacauan itu helah pembangkang
yang tewas untuk merampas kuasa secara revolusi. Bangunan-bangunan telah
dibakar. Ada letupan bom. Masjid, kuil dan gereja telah diserang. Negara lalu
diisytiharkan darurat. Orang Melayu telah berbunuhan sesama sendiri. Tempoh
darurat ini panjang sehinggalah diadakan pilihan raya baru dengan campur tangan
kuasa-kuasa luar. Perlembagaan negara telah banyak diubah. Bangsa-bangsa pendatang
yang bersatu telah diiktiraf haknya sama seperti peribumi Melayu.
Tokoh
bangsa-bangsa pendatang itu, dibantu oleh tokoh-tokoh peribumi sendiri yang
gila kuasa, telah berjaya mengeksploitasi kerosakan-kerosakan yang dilakukan
oleh pemerintah supaya rakyat peribumi berpecah-belah dan memberontak ke atas
pemerintah, sehingga mereka yang dibakar emosinya ini terlupa akan agenda
bangsa pendatang untuk menguasai negara mereka. Rakyat peribumi telah silau
pada kezaliman pemerintah, seperti kelkatu-kelkatu yang tertarik pada cahaya
neon, sedangkan tindakan mereka menentang pemerintah itu akan menarik mereka ke
arah kebinasaan.
Orang
ramai mulai kembali teringat kepada Gooha, pengajaran daripada perumpamaan
tembok yang diambilnya dalam kisah Nabi Khidir, dan sebagainya tentang dirinya.
Mereka
mulai memahami bahawa kerajaan, dinding atau tembok seperti yang dibayangkan
Gooha, jika telah ditumbangkan, akan terbukalah jalan kepada kuasa-kuasa luar
untuk menguasai negara ini. Rakyat, seperti sepasang anak yatim piatu dan harta
pusaka dalam kisah itu, akan dijarah negara yang mereka warisi daripada
generasi ke satu generasi, apabila pemerintah yang asal dijatuhkan. Mereka
mulai memikirkan bahawa mereka sebenarnya seperti anak yatim piatu kerana tidak
mempunyai pemimpin yang hak, dan bagaimana tembok itu seharusnya runtuh selepas
sepasang anak yatim itu dewasa, sebagaimana rakyat negara ini harus membetulkan
dan menguatkan diri mereka sebelum pemerintahan yang didakwa zalim itu akan
lenyap sendiri; kerana daripada rakyat yang adil, automatik akan bangkitlah
satu pemerintahan yang adil seperti perumpamaan pada sebatang pokok.
Mereka
termangu memikirkan semua ini, bagaimana mereka dengan begitu bodoh telah
terpengaruh dengan hasutan pembangkang untuk menjatuhkan pemerintah, sedangkan
mereka sebenarnya telah dieksploitasi dan diperdaya sehingga tercampak ke dalam
situasi yang lebih buruk. Keadaan mereka dan negara tidaklah lebih baik selepas
itu. Bagaimana ramai tokoh yang dianggap sebagai hero penyelamat, pejuang, dan
wira rakyat, walhal kumpulan inilah yang telah merosakkan lagi negara dengan
tindakan bodoh mereka, bagaimana internet telah menolong meruntuhkan lagi
negara ini, dan bagaimana kebebasan bersuara adalah suatu ilusi yang telah
memusnahkan negara ini, telah dapat mereka fahami.
Huru-hara
dan anarki dalam negara terus berlarutan tanpa ada tanda-tanda ia akan segera
berakhir walaupun pemerintahan baru telah didirikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan